Produse gastronomice tradiționale

Certificare produse tradiționale

Principala calitate a produselor tradiționale, alături de asigurarea subzistenței producătorilor, este de valorificare a materiilor prime locale. Rețetele în general simple, bazate pe câteva ingrediente procesate uneori la fel de simplu, devin produse de calitate, apreciate de consumatori. Eticheta de produs tradițional conferă garanția și siguranța calității acelui produs, în sensul că acel produs este sigur fabricat în condiții igienice. Pentru a figura în Registrul Național al Produselor Tra­di­ți­o­nale sau Montane, produsul trebuie să fie fabricat din materii prime locale, să prezinte o rețetă tra­dițională specifică locului de prelucrare, prin care să reflecte un tip autohton de producție și/sau de prelucrare, să aibă în procesul de obținere a produsului și operațiuni de prelucrare realizate manual, într-un mod de lucru tradițional.
Asociațiile de profil din câteva județe din România sunt membri fondatori ai Federației Naționale a Producătorilor de Produse Tradiționale din România, un proiect ce a fost adus în atenția Ministerului Agriculturii de către inițiatori în martie 2013.
Primul președinte al Federației Naționale a Producătorilor de Produse Tradiționale din România a fost ales Călin MĂTIEŞ, președintele Asociației Producătorilor de Produse Tradiționale, Ecologice și de Casă din județul Alba. Printre obiectivele asumate de conducerea FNPPTR în 2013, se află protejarea produselor tradiționale și a producătorilor tradiționali, promovarea acestora pe piața comunitară, autorizarea și înregistrarea lor la nivel european, cât și organizarea la nivel național a unor piețe și târguri specifice, cu schimburi tradiționale culinare. Sistemul de protecție al indicațiilor geografice și denumirilor de origine ale produselor agricole și produselor alimentare românești, similar celui din statele membre ale Uniunii Europene, permite producătorilor din România să solicite înregistrarea și protecția indicațiilor geografice și în Uniunea Europeană. Certificarea produselor agricole/alimentare se face în conformitate cu Regulamentul UE) nr. 1151/2012. Denumirea de Origine Protejată (DOP) poate fi numele unei regiuni, al unui loc specific sau al unei țări utilizat pentru descrierea unui produs agricol sau alimentar.
Indicație Geografică Protejată (IGP) poate fi numele unei regiuni, al unui loc specific sau al unei țări utilizat pentru descrierea unui produs agricol sau alimentar.
România are la finele lui 2018 doar 9 produse dintr-un total de 1.440, recunoscute la nivel european, 656 produse tradiționale, 147 rețete consacrate și 68 produse montane.
Aplicația CPAC a fost lansata în parteneriat cu Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale la începutul lunii noiembrie 2018 și este rezultatul unei acțiuni de voluntariat a departamentului IT din cadrul AFIR. Prin intermediul aplicației, Agenția promovează și sprijină consumul produselor omologate la nivel național (produse tradiționale, montane, cu rețeta consacrată) și la nivel european (produse cu denumire de origine protejata – DOP sau cu indicație geografică protejată – IGP).
Aplicația CPAC este disponibila în Google Play Store si App Store.

error: Content is protected !!